RSS

Serat Makutharama

Serat Makutharama

Serat Makutharama

motto;

Ajining manungsa dumunung wontên ing luhuring bêbudènipun
[ De mensch heeft maar een waarde, zijn geestelijk waarde.]

Perilaku seorang Pemimpin

Dalam pagelaran wayang kulit ada sebuah cerita yang isinya  tentang Etika Kepemimpinan .  Pelajaran ini dikenal dengan nama Ajaran Hasthabrata. Hasthabrata atau Asthabrata berasal dari bahasa Jawa kuna, hastha= 8, brata = cara, tindakan, kesetiaan, tanggung jawab.  Jadi ada delapan sifat yang harus dimiliki oleh seorang pemimpin di dalam menjalankan kekuasannya.

Adalah  Bagawan Kesawasiddhi [ SriKresna] yang  mendirikan Lembaga Pendidikan Spiritual di pertapaan Kutha Runggu, mengajarkan ilmu Hasthabrata kepada siswanya yang bernama Arjuna. Pada dasarnya ajaran Hasthabrata ini memberikan analogi kuwajiban seorang  pemimpin di dalam  memerintah sebuah negara, dan menjaga keselamatannya.

Tentu saja ajaran Hastabrata hanya butuh waktu sekitar 60 menit untuk menjelaskannya, namun dalam pagelaran wayang kulit bisa menjadi 6 – 8 jam durasinya.  Karena dalam pagelaran wayang kulit biasanya ditambah dengan banyak adegan, untuk mengatasi kejenuhan penonton, terutama ketika Dalang mempresentasikan tentang wejangan Asthabrata itu.

Ajaran Hasthabrata atau delapan jalan keutamaan, adalah seperti dibawah ini ;

1.     ‘ Pemimpin’ punika kêdah gadhah watak kados wataking Bathara Endra. Inggih punika ngudanakên wêwangi, botên pilih kasih.Têtêmbungan makatên wau kajêngipun para ratu botên kénging ambédak-bédakakên tiyang satunggal lan satunggalipun. Kajawi punika ratu wajib anjagi supados tansah arum asmanipun.

2.       Kêdah anggadhahi watak kadosdéné watakipun Bathara Yama. Têgêsipun ‘ Pemimpin’ punika kawênangakên midana utawi matrapi paukuman dhatêng sadaya ingkang lêpat. Ananging anggènipun ngêcakakên pidana wau kêdah anglênggahi kaadilan tanpa pilih. Ing paribasan cara Jawi katêmbungakên ora baukapiné. Utawi ora êmban cindhé êmban siladan. Têntrêming praja punika manawi ingkang ngasta pusaraning praja sagêd anglênggahi adil. Salah satunggaling srana sagêd anglênggahi kaadilan wau kêdah gadhah kawicaksanan.

3.      Kêdah gadhah watakipun Bathara Surya. Inggih punika ambêg paramarta, sagêd angrêsêpi dhatêng sadaya tiyang. Saking pamanggih kula wontêning ngriki lênggahing dhemokrasi,  amargi manungsa punika manawi sagêd angrêsêpi tiyang sanès têmtu badhé nuwuhakên supêkêtipun kawontênan.

4.      Kêdah gadhah watak kadosdéné wataking Bathara Candra, inggih punika watak angapura. Milanipun sadaya ‘ Pemimpin’ punika kagungan wêwênang maringi pangapuntên dhatêng tiyang ingkang nandhang lêpat. Cara jaman samangké dipun têmbungakên grasi. Anggènipun maringi pangapuntên wau mêdal saking raos ingkang luhur. Kadosdéné pratelanipun Mahatma Gandhi wontên ing sêratipun ingkang nama De Ethische Religie.

5.      Kêdah gadhah watak kadosdéné watakipun Bathara Bayu. Têgêsipun ‘ Pemimpin’ punika kêdah nyumêrêpi sadaya kawontênaning praja lan kawulanipun. Punika manawi kalaras kalihan jaman samangké sampun cocog. Amargi para ‘pemimpin’ ing jaman samangké punika kêdah nyumêrêpi dhatêng sadaya kawontênan supados anggènipunanata prajanipun sagêd pratitis. Mila para ratu punika têmtu kagungan nayakaingkang kajibah ngaturi pirsa thêk kliwêring nagari, lan ingkang dipun pundhutitimbangan manawi badhe ngawontênakên tatanan ing prajanipun.

6.      Kêdah gadhah watak kadosdéné watakipun Bathara Kuwéra. Inggih punika sagêd damêl sakécaning manahipun sintên kemawon. Dados inggih para kawula, para narapraja tuwin para pitêpanganipun.

7.      Kêdah gadhah watak kadosdéné watakipun Bathara Baruna. Inggih punika kagungan saliring kagunan (mila wontên têtêmbungan sêkti mandraguna) lan sagêd nandukakên kagunan wau kanggé damêl tata têntrêm, tuwin karaharjaning prajanipun.

8.      Kêdah gadhah watak kadosdéné wataking Bathara Rama. Têgêsipun ngupa boga. Kajêngipun wulangan punika para ‘ Pemimpin’ anjagia supados para kawulanipun sagêd ngupa boga pados rêjêki kanggé cagak gêsangipun tuwin tata têntrêming prajanipun. Ing basa Jawi wontên têtêmbungan ingkang mratélakakên bilih para sudagar punika minangka dados busananing praja. Déné para tani dados bujaning praja.

Apabila dikaitkan dengan keadaan masa kini, maka kuwajiban seorang Pemimpin yang sedang memerintah untuk menjalankan kekuasaannya, hendaknya selalu memperhatikan terhadap keadaan rakyatnya, agar semuanya mempunyai pekerjajan untuk mempertahankan hidupnya. Jangan sampai terjadi ada rakyatnya yang tidak memiliki pekerjaan, karena jika banyak pengangguran maka akan menjadi masalah yang rumit di dalam pemerintahannya.

Hastha Brata memang sebuah Idealisme yang memiliki jangkauan luas, sehingga bukan merupakan hal yang naif  jika di masa sekarang ini  ajaran Hastha Brata masih bermanfaat untuk mereka yang  bergerak dibidang pemerintahan maupun  kalangan politik.  Yang jelas  jika delapan hal tersebut telah diketahui dan dilaksanakan tentu saja merupakan sumbang sih yang sangat luar biasa guna ikut mensejahterakan dan memuliakan rakyatnya.

sapi nggiring kali serayu, 1120131922

Sumber ( http://edukasi.kompasiana.com/2013/11/10/serat-makutharama-609499.html?fb_action_ids=728227870537832&fb_action_types=og.recommends&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=288381481237582 )

 

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

 
%d blogger menyukai ini: